Wat is Voice Dialogue?

Een coachingsmethode waar ik graag (niet standaard, maar in overleg) gebruik van maak is Voice Dialogue. Dit kan tijdens een coachingstraject een mooie aanvulling zijn op de gesprekken die we hebben en leiden tot nieuwe inzichten. Hieronder heb ik kort uitgelegd wat de methode Voice Dialogue is. Hiervoor heb ik een metafoor gebruikt dat mij na aan het hart ligt: het theater. Als je meer wilt weten over Voice Dialogue schroom niet om contact met me op te nemen!

Voice Dialogue is ontstaan in de jaren ‘70 en gebaseerd op de ideeën van psychiater en psycholoog Jung dat de mens niet bestaat uit één ‘ik’ maar uit vele ikken/ kanten/ subpersoonlijkheden. Psychologen Hal en Sidra Stone hebben deze ideeën verder ontwikkeld tot de ‘Psychology of the Selves’. Ze zijn er van overtuigd dat elke persoonlijkheid bestaat uit vele subpersoonlijkheden zoals de perfectionist, de levensgenieter, de criticus, de behager, de rebel, het kwetsbare kind en nog vele meer. In Voice Dialogue worden de verschillende ‘ikken’ uitgenodigd om vrijuit te spreken.

NEEM CONTACT OP

In de hoofdrol?

Stel je een podium voor. Op het podium staan verschillende ‘ikken’, we noemen ze nu even spelers. Er heeft altijd een speler licht en geluid; hij/zij staat in the spotlight. Deze speler speelt op dat moment de hoofdrol en bepaalt hoe de scène gespeeld wordt. Er staan ook spelers achter op het podium en verstopt in de coulissen. Er zijn zelfs spelers die zich ophouden in de kleedkamer. Die zijn niet of nauwelijks zichtbaar voor het het publiek, ofwel de buitenwereld, die voor het podium zit. De show is al begonnen en een van de sterke en dominante spelers op het podium staat in de spotlight. Hij/zij probeert (bijvoorbeeld) een dramatische sterfscène te spelen. Andere dominante spelers bemoeien zich ermee want ze denken het allemaal beter te kunnen. Ze fluisteren hem of haar vanuit het donker tekst, adviezen en commentaar toe en proberen de microfoon af te pakken. Het is een zooitje en het gaat er af en toe ruig aan toe. Het publiek begrijpt niets van de scène en dreigt af te haken. Er is een regisseur nodig!

the-play-that-goes-wrong-review-hull-new-theatre-may-2018-main-image

Regie nemen

Vlak voor het podium staat een regisseursstoeltje. Dit is de positie die je middels Voice Dialogue leert innemen. Vanuit dit stoeltje kies je zelf welke speler je op welk moment de spotlight geeft. Op die manier benut je van alle spelers de sterke kanten en zet je een geweldige succesvolle show neer. Je moet als regisseur natuurlijk wel weten welke spelers je tot je beschikking hebt, wat ze willen, waarom ze er zijn en waar ze goed in zijn. In een Voice Dialogue sessie ga je samen met een coach/begeleider kennismaken met alle spelers op en rondom jouw podium. (Dat is bij iedereen anders.) Elk van de spelers krijgt gelegenheid om zichzelf kenbaar te maken. Ook degene die zich verstoppen in de coulissen en de kleedkamer.

Back to reality

Als je nog niet hebt geleerd om zelf de regie te voeren over je spelers, zal eentje uit zichzelf de hoofdrol nemen in bepaalde situaties. Dat is niet zo erg als je moet beslissen over wat je vanavond gaat eten, gezond of ongezond, maar het kan bijvoorbeeld bij een ontevreden baas heel vervelend uitpakken. Stel dat je bij de baas wordt geroepen omdat je een fout hebt gemaakt. Welke speler/ik pakt dan uit zichzelf the spotlight? En is dat wel wenselijk? Gaat dan ‘de grappenmaker’, ‘de relaxte gast’ of ‘de perfectionist’ in je de show stelen? Elk van deze spelers zorgt voor een ander gesprek met de baas en met welke speler krijgen we het gesprek met de baas dat we willen? Vaak pakt een speler onbewust the spotlight en dat kan heel belemmerend zijn. “Waarom word ik toch altijd zo kortaf, angstig, doe ik zo grappig, uit de hoogte als ik aangesproken word op een fout!”

In gesprek met een ‘ik’/speler

Afbeeldingsresultaat voor regisseursstoel

Tijdens een coachingssessie middels Voice Dialogue ga ik in gesprek met de spelers/ ikken die een coachee in zich heeft en die in the spotlight willen. Daarbij vraag ik de coachee dan letterlijk een andere plek in te nemen in de coachruimte. In het gesprek met een deel van de coachee probeer ik erachter te komen hoe de wereld vanuit zijn/haar perspectief eruit ziet. Na zo’n gesprekje gaat de coachee weer zitten op zijn/haar eigen plek (de regisseursstoel) en bespreken we wat er is gezegd en wat we met de opgedane inzichten kunnen.
Het is elke keer weer opmerkelijk om te zien dat wanneer ik praat met een deel van een coachee, deze dan verandert van houding, bewegingen en manier van praten. Het lijkt een ander mens die dan tegenover je zit. Ook de coachee zelf voelt zich in zo’n gesprek anders.
Behalve dat je jezelf beter leert kennen middels deze methode, krijg je op deze manier meer keuzemogelijkheden in situaties. Je wordt niet geleefd door een ‘ik’/speler die zomaar the spotlight pakt, maar je kunt, door naar de verschillende spelers te luisteren, vervolgens als regisseur een afgewogen keuze maken welke speler geknipt is voor ‘de rol’ of taak die gedaan moet worden.

Niet zweverig

Afbeeldingsresultaat voor voice dialogue

Klinkt het zweverig? Ik kan je verzekeren dat dat het niet is. We kennen het principe dat je persoonlijkheid bestaat uit meerdere kanten/ikken/delen/spelers al lang. We hebben het zelfs in onze taal verweven. “Ik ben het deels met je eens….” Oja? En welk deel van je is het dan wel/niet eens? Waarom wel/niet?

En “Ik heb een heel serieuze kant.” Wat probeert die serieuze kant je te vertellen, denk ik dan. En wanneer bemoeit je serieuze kant zich met een situatie (en pakt deze the spotlight)?

Of “Ik heb dat gekocht in een rare bui” Dan zou wil ik vragen of je blij bent met die buien? En wat ze je opleveren?

Ingaan op dit soort opmerkingen, start eigenlijk een sessie met Voice Dialogue. Als je je meer verdiept in je buien en kanten, leer je dingen over en van jezelf waardoor je groeit als mens. Je leert zaken vanuit een ander perspectief te bekijken en dat levert waardevolle informatie op.

Voorbeeldsessie

Hier een linkje naar een filmpje op Youtube waarin je kunt zien hoe een coachingssessie met Voice Dialogue er ongeveer uit ziet. Let bijvoorbeeld op de manier waarop de coachee gaat zitten op de verschillende stoelen en hoe haar houding verandert op de verschillende stoelen. Dat vind ik echt gaaf!

voorbeeldsessie Voice Dialogue

Veel voorkomende subpersonen

  1. De perfectionist gaat altijd tot het gaatje. Legt de lat hoog en rust niet totdat alle puntjes op de i staan. Hij heeft een ideaalbeeld hoe je eruit zou moeten zien en hoe je moet handelen, en wil dat je ten alle tijde aan dat ideaal voldoet. Het is hard werken voor de perfectionist.
  2. De levensgenieter is een vrijbuiter en heeft lak aan conventies. Hij wil gewoon dat je een leuk leven leidt. Is gericht op plezier en bevrediging.
  3. De pleaser zorgt ervoor dat je je altijd zo gedraagt dat iedereen je aardig vindt en dat niemand zich aan je ergert. Hij is een expert in het aanvoelen van wat andere mensen nodig hebben.
  4. De autonome ‘ik’ is niet afhankelijk van de waardering van anderen. Deze subpersoon kan prima grenzen stellen en nee zeggen, zonder zich daarover schuldig te voelen. Hij houdt het zakelijk en realistisch. Vertoont assertief gedrag.
  5. De pusher De levenstaak van de pusher is je op te jutten, met een zweep in de ene hand en een to-do-lijst in de andere. Wil snelheid en succes, houdt niet van lummelen of ontspanning. Is niet realistisch wat tijd betreft.
  6. De rust vertelt je op tijd rust te nemen. Hij zorgt ervoor dat je pas op de plaats kunt maken. Laat je lekker in bad liggen en op de bank zitten. Geniet van het strand. Maakt geen plannen.
  7. De innerlijke criticus laat je voortdurend weten wat je verkeerd doet, hoe je tekort bent geschoten, welke fouten je hebt gemaakt en hoe weinig er van je deugt.
  8. De rationalist is rationeel. Hij houdt alles het liefst zakelijk en houdt van analyseren. Je herkent hem in de onvermoeibaarheid waarmee kinderen vragen stellen. Sinds de Verlichting is de Rationalist zelfs een van de meest gewaardeerde subpersonen. We kunnen er ziektes mee uitbannen, naar de maan vliegen en internetten met de hele wereld.
  9. De verantwoordelijke ouderfiguur is er altijd, liefhebbend en ondersteunend. Zorgt ervoor dat je je onvervangbaar en goed voelt. Wil graag de zorg van de ander overnemen en maakt hem daardoor afhankelijk.
  10. Het innerlijk kind blijft ons hele leven bij ons. Reageert heel intuïtief. Het speelse kind brengt zorgeloos plezier en onbevangen lol, het kwetsbare kind verlegenheid en onzekerheid. Deze laatste wordt het vaakst weggestopt.

Wanneer Voice Dialogue?

Voice dialogue is een inzichtgevende methode die toepasbaar is in veel situaties. Vaak gaat het in de situaties om een dilemma; om een (moeilijke) keuze die gemaakt moet worden. Dit kan zijn op het gebied van loopbaan, carrière en relaties. Voice Dialogue helpt daarnaast bij conflictsituaties en bij burn- out verschijnselen. En natuurlijk ook om in het algemeen meer inzicht te krijgen in wie je bent en je gedrag.

Voorbeelden van hulpvragen

  • Ik zit met een dilemma en ik weet niet hoe ik verder moet
  • Ik zou zo graag meer ….., maar het lukt me niet
  • Zal ik nu wel of niet voor die baan gaan?
  • Waarom stoor ik me altijd aan …..?
  • Het lukt me niet om met … in gesprek te komen
  • Wat in mij zorgt er nu voor dat ik meteen boos word, of moet huilen in die situatie?

 

Advertenties