Fasen burn-out

Psychologen Herbert Freudenberger en Gail North beschrijven waalf fases van een burn-out:

  1. Bewijsdrang Je wilt continu bewijzen wat je waard bent en hebt de neiging de allerbeste werknemer te willen zijn, waardoor je met veel enthousiasme verantwoordelijkheden op je neemt.
  1. Workaholic Je werkt nooit hard genoeg voor je gevoel en kunt maar moeilijk stoppen.
  1. Behoeften negeren Je slaapt niet goed, eet weinig en hebt weinig sociale interactie, omdat je hele leven in functie van werken staat.

stress-2883648_1920

  1. Ontwijken van conflicten Je ontkent dat er iets mis is, en voelt je bedreigd, paniekerig en opgejaagd.
  1. Herzien van waarden Je kijk op de wereld is veranderd. Vrienden en familie vind je niet langer belangrijk, hobby’s zijn irrelevant. Het enige wat nuttig voor je lijkt, is werk.
  1. Ontkennen van problemen Je bent onverdraagzaam, en ervaart collega’s als lui, veeleisend en ongedisciplineerd. Het maken van sociale connecties wordt steeds moeilijker. Je bent hard en cynisch en vindt dat problemen niet aan jou liggen maar aan de werkdruk.
  1. Terugtrekken Je sociale leven wordt steeds kleiner en je raakt geïsoleerd. Mogelijk zoek je ontspanning in alcohol en medicijnen.
  1. Gedragsverandering Je gedraagt je anders dan vroeger. Vrienden en familie maken zich zorgen.
  1. Depersonalisatie Je vindt jezelf en anderen waardeloos en merkt niet langer meer waar je zelf behoefte aan hebt.
  1. Innerlijke leegte Je voelt je leeg van binnen en om daar overheen te komen ga je overdrijven met andere activiteiten zoals eten, seks, sport of alcohol.
  1. Depressie Je voelt je verloren, onzeker en oververmoeid. In jouw ogen ziet de toekomst er zwart uit.
  1. Burn-out Een totale geestelijke en fysieke instorting. Je hebt nood aan professionele en medische hulp.

SYMPTOMEN BURN-OUT

ZELFTEST

Advertenties