E-coaching

Wat is e-coaching?

E-coaching is coaching dat digitaal plaatsvindt. Bijvoorbeeld via mail, videobellen, bellen en/of chatten. Vaak bestaat een traject uit een combinatie van communicatiemiddelen.

Wat zijn de voordelen van e-coaching?

Uit onderzoek blijkt dat e-coaching heel veel voordelen heeft. Daarnaast blijkt het heel goed aan te sluiten bij (jonge) mensen die opgegroeid zijn in een digitale wereld. Voordelen:

  • Plaats en tijd onafhankelijk: coaching kan 24/7 plaatsvinden, mits op een computer en internet beschikbaar zijn.
  • Komt snel tot de kern: door het achterwege blijven van social talk en sociaal wenselijk gedrag ligt te focus op de inhoud.
  • Een aaneenschakeling van contacten: door het ontbreken van reistijd kunnen de contacten verveelvoudigen.
  • Kleine actie stappen: door meer contactmomenten kan de coaching worden opgedeeld in kleinere stappen waardoor meer succeservaringen ontstaan.
  • Op basis van ervaringsleren: de coaching vindt plaats in de relevante omgeving van de client, waardoor het proces zich afspeelt in het echte leven en ‘on the job’.
  • Het staat zwart op wit: woorden vervliegen niet, maar zijn blijvend doordat deze worden vastgelegd.
  • Toename in betrokkenheid: door het frequente contact en de toename van de succeservaringen ontstaat er een hoge mate van betrokkenheid.
  • Beter bij de les:de communicatiewijze zorgt voor een hoog concentratieniveau.
  • Motiveren en structureren: door het schrijven vind het automatisch ordening en structurering van gedachten plaats.
  • Spiegelende functie: datgene wat wordt geschreven wordt direct teruggegeven via het beeldscherm.
  • Snel toegang tot emoties: het schrijfproces activeert het emotiesysteem.
  • Individuele controle over het proces: de gesprekspartners kunnen zelfstandig bepalen wanneer ze communiceren en actief bezig zijn met de coaching.
  • Blijvende positieve bekrachtiging: positieve teksten blijven bewaard en kunnen herlezen worden.
  • Terugvalpreventie: afgesloten trajecten kunnen keer op keer opnieuw bekeken worden.

Wat zijn de nadelen van e-coaching?

  • Het missen van non-verbale communicatie.

Uit onderzoek blijkt dat we prima in staat blijken om kenmerken van de gesprekspartner juist in te schatten, door de intonatie en volume van de stem en het gebruik van pauzes en woordkeuze. Daarnaast zorgen programma’s als Zoom, Hangout, Whereby en vele andere, en een goede internetaansluiting ervoor dat het beeld optimaal is, waardoor in de huidige tijd het enige nadeel nog nauwelijks een probleem oplevert.

Hoe gaat e-coaching bij De Binnenplaats in zijn werk?

  1. De intake vindt plaats middels videobellen. Verdere gesprekken of afspraken worden in overleg gemaakt.
  2. De Binnenplaats hanteert een ‘blended’ aanpak; verschillende communicatiemiddelen worden afwisselend gebruikt.

Wat vraag e-coaching van een coach?

  • affiniteit met taal
  • digitaal vaardig
  • empathisch vermogen
  • helder kunnen formuleren van vragen en opdrachten (e-coaching vraagt opdrachten gericht op zelfstudie)
  • doseren van vragen stellen
    duidelijke afspraken over beschikbaarheid, terugkoppeling en verwachtingen

Wat kost e-coaching?

De Binnenplaats Coaching hanteert voor e-coaching het standaard tarief van 100 euro per week (goed voor 1,5 coaching)  Hierin zitten:

  • 2 of 3 contactmomenten via de mail
  • een gesprek via videobellen*

Elk traject is uiteindelijk maatwerk. Zo is het mogelijk om meerdere contacten per week te hebben of juist minder. Of wil je liever alleen gesprekken via mail of videobellen. Het standaard tarief vormt een indicatie van de kosten. Gebruikelijk duurt een coachingstraject 3 tot 6 weken, afhankelijk van de hulpvraag.